Przejdź do wersji tekstowej
A++ A+ A A A A A

BIEGANE DYKTANDO

16 | 05 | 2019

« powrót

 BIEGANE DYKTANDO


Uczestnicy kółka dziennikarskiego po raz kolejny przekonali się, że nauka nie musi być nudna. Tym bardzie nauka ortografii, która najczęściej wywołuje niechęć u uczniów. Warto bowiem wykorzystać potencjał młodzieży do wykształcenia umiejętności czytania ze zrozumieniem, prawidłowej wymowy i oczywiście czujności ortograficznej. Gdy połączymy to z ruchem i naturalną dziecięcą radością, to otrzymamy walory płynące z przeprowadzenia bieganego dyktanda.

Uczniowie byli zaskoczeni wiadomością, że tym razem zajęcia dziennikarskie odbędą się w salce gimnastycznej. Wywołało to u nich jednak podekscytowanie i motywację do niecodziennej nauki ortografii.

Zasady bieganego dyktanda są proste. Uczniowie podzieli się w pary, jedna osoba pełniła funkcje biegacza (musiała podbiec do tekstu dyktanda zawieszonego na drugim końcu sali i jak najwięcej zapamiętać), a druga – pisarza (zapisywała to, co usłyszała od kolegi). Oczywiście po pewnym czasie zamieniano się rolami. Okazało się bowiem, że nawet pisanie dyktanda może zmęczyć nie tylko umysłowo.

Tekst dyktanda rymował się i najeżony był słowami z trudnościami ortograficznymi. Okazało się, że nie tak łatwo zapamiętać choć wers, szczególnie gdy należy również brać pod uwagę interpunkcję.

Taka metoda powtórzenia treści ortograficznych bardzo spodobała się uczniom. Dyktando zostało „odczarowane” – nie kojarzy się już wyłącznie negatywnie.


Kinga Łusiewicz


 

   

© 2013. Copyright SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 IM. JANUSZA KORCZAKA WE WRONKACH    |    Projekt i realizacja: rozwojowi.com